Projektek

Ezen az oldalon tájékozódhat a Magyar Közlekedéspolitikai Egyesület projektjeiről

 

Projekt 1. Eleketromobilitás terjedésének elősegítése a Jedlik Ányos tervvel összhangban

A projekt keretében a következő területeken kívánunk eredményeket elérni:

1.1. Autóbusz forgalmi sáv használata

Felmérésünk szerint az e-mobilitás egyes érintettjei (például gépjármű-kereskedők és tulajdonosok) körében sem egyértelmű, hogy a zöld rendszámra jogosult környezetkímélő gépjárművek használhatják-e az autóbusz forgalmi sávot. A KRESZ jelenleg hatályos rendelkezései alapján, a zöld rendszámmal rendelkező környezetkímélő gépjárművek nem jogosultak az autóbusz forgalmi sáv használatára.

Autóbusz forgalmi sáv

A Jedlik Ányos Tervvel összhangban, a Magyar Közlekedéspolitikai Egyesület kezdeményezni fogja a KRESZ, az autóbusz forgalmi sáv használatára vonatkozó rendelkezéseinek módosítását, annak érdekében, hogy a zöld rendszámra jogosult környezetkímélő gépjárművek, a jövőben korlátozások nélkül közlekedhessenek az autóbusz forgalmi sávban.

 

 

 

1.2. Elektromos töltőállomások kialakításának egységes szabályozása

A környezetkímélő gépjárművek, elektromos töltésére alkalmas, közterületen kialakított töltőállomások kialakításának egységes szabályozására hívjuk fel a figyelmet.

Elektromos autó töltőállomás

A Magyar Közlekedéspolitikai Egyesület által végzett felmérés és a környezetkímélő gépjárműveket használok visszajelzései alapján megállapítható, hogy a környezetkímélő gépjárművek töltésére alkalmas, közterületen elhelyezkedő töltőállomásokhoz biztosított parkolóhelyeket, sokszor hagyományos robbanómotorral felszerelt gépjárművek foglalják el, így akadályozva vagy meghiúsítva -akár a továbbjutást is biztosító- elektromos töltést.

A hagyományos robbanómotorral felszerelt gépjárműveket használók visszajelzése alapján szintén könnyedén levonhatjuk a megfelelő konzekvenciát, miszerint a környezetkímélő gépjárművek töltésére alkalmas, közterületen elhelyezkedő töltőállomások nincsenek megfelelően, egyértelműen jelölve. Hiányzik az egységes, figyelemfelkeltő táblás jelölés, illetve a különböző felfestések. Számtalanszor véletlenül, figyelmetlenségből foglalják el a környezetkímélő gépjárműveknek fenntartott helyeket.

A fenti problémakör megoldására irányuló szabályozás kialakítását szorgalmazzuk, mely alapján egységes jelölés kerülne alkalmazásra a közterületen elhelyezkedő elektromos töltőállomásokra vonatkozóan.

A megoldási alternatívák közül kiemelnénk az egységes elválasztó, illetve az erőteljes zöld felfestést (meghatározott színkód alapján).


2. A biztonságosabb közúti közlekedést megcélzó projektjeink

2.1  Robogó projekt

Már javában zajlanak az egyesületi háttérmunkálatok a robogós projektünk kapcsán. Teszteltük a városi csúcsidőszakokat, a fogyasztást, a gyorsaságot, a menetidőt, a károsanyag-kibocsátást illetve a felmerülő költségeket. Egyszóval mindent, ami a mindennapi közlekedés szerves része. Célunk, hogy felhívjuk a figyelmet, e sokak által méltatlanul lekezelt közlekedési forma előnyeire.

Akár városon belüli, napi munkába járásra, akár agglomerációs ingázásra is használható. Felméréseinkből kiderült, hogy jelentős idő spórolható meg egyrészt a buszsáv engedélyezett használata miatt, másrészt a kisebb helyigény jogos kihasználása végett. Robogós projektünk legfőbb célja az, hogy olyan teljes körű kimutatásokkal megtámogatott „kampányt” hozzunk létre, amelynek fő célcsoportja azon budapesti emberek, akik a mindennapokban életvitelszerűen tudnának a személygépkocsi adta feltételekről lemondani, és átváltani a motoros közlekedésre. Ezáltal jelentősen csökkenne a torlódások száma, ebből kifolyólag a közúti fennforgások lehetőségei is redukálódnának, így jelentősen biztonságosabbá válhatna az amúgy is leterhelt nagyvárosi közlekedés. A parkolási gondok nagymértékben enyhülnének, a városi közlekedés dinamikusabbá válhatna és az emberek jelentős pénzt és időt spórolhatnának meg. Arról is szót szólva, hogy az exponenciálisan növekvő robogó használat jelentős mértékben csökkentené a nagyvárosi ember ökológiai lábnyomát.

2.2 Közlekedéspszichológiai kutatásaink

Egyesületünk a gazdasági szempontokon túli területeit is vizsgálja a hazai közlekedési viszonyokra vonatkozó harmonizációs lehetőségeknek, vizsgálódásaink fókuszpontjában tartva a defenzív vezetés lélektani oldalát. Friss tanulmányunk betekintést nyújt a közlekedéspszichológia alapjaiba:

A technikai fejlődés okozta jövőbeli kihívások kapcsán

A magyarországi közlekedési kultúra minősége és kialakulásának lehetséges okait vizsgálva

A hazai vezetésoktatás minőségét kutatva